MSV-A&O – H30b. Het ombuigen van Scepsis -3: Verander het tijdspad
Bij Omega strategieën richt je op de weerstand en bezwaren die mensen uiten of bedenken. Die benoem je, waardoor de weerstand (de zorgen of de angst) óf niet eens ontstaat óf voldoende afneemt zodat men toch koopt.
In het hoofdstuk over Voorbereiding hebben we gezien hoe belangrijk het is om alle facetten van het gesprek te bekijken en vooraf te overdenken. Had jij al geïnventariseerd welke weerstand je zoal bent tegen gekomen? Welke daarvan is via deze technieken te tackelen?
- Schrijf iedere weerstand die je hoort of ziet op, en leg elke hiervoor genoemde methode daar eens ‘overheen’ om te zien welke je zou kunnen toepassen.
- Als je het gevoel hebt dat er geen eentje past, dan zijn er nog een flink aantal opties voor je, want misschien heb je wel te maken met een klant die heel sceptisch is.
Wat wil ik weten? Ik wil weten hoe het komt dat iemand zo op de details blijft zitten en ik neem aan dat dit op de regel-dingen zit. Op welke manier kan ik dat slimmer aanpakken?
Open vraag stellen!
“Wat is op dit moment voor u het belangrijkst in dit proces?”
Ik weet nu niet welk antwoord er komt, maar ik weet wel dat ik antwoord krijg. Precies wat ik nodig heb. Op basis van dat antwoord ga ik
- Hapklare Brokken Maken
- Altijd ‘Ja’ Zeggen
- Zelf De Weerstand Benoemen
- Paradoxale Weerstand toepassen
- De Klant Onderwijzen waar deze op moet letten
- Garanties Geven
- Het Aanbod Reframen
Ga zo maar door…