H15b. Herformuleren

  • Jouw (collega) boekhouder heeft (hopelijk) een paar jaar gestudeerd, voor dat het diploma in een lijstje aan de muur kon.
  • De hovenier die het gras maait bij dat grote huis aan het einde van jouw straat, is een paar jaar naar school geweest.
  • De automonteur die straks jouw auto een beurt geeft, is een paar jaar naar school geweest.
  • Jouw huisarts, zo gok ik, is een paar jaar naar school geweest.
  • De dierenarts die er voor zorgt dat jij nog heel lang van jouw lieve huisdier kunt genieten, is toch echt een paar jaar naar Utrecht, Antwerpen of Gent naar school geweest.
  • De bouwvakker heeft er inmiddels al heel wat jaren van oefening op zitten
  • De voetballer waar je a.s. zondag weer voor staat te schreeuwen, heeft van de week een paar keer geoefend en het kan zomaar zijn dat hij aan de 10.000 regel [zie bronnen] voldoet en dus z’n hele leven al achter een balletje aan rent.
  • De psycholoog waar je straks langsgaat om te bespreken wat ‘het Leven’ jou vandaag weer allemaal hebt geleerd, heeft een paar jaar doorgeleerd.
  • En jij? Jij zag een advertentie waar ze een verkoper vroegen. Je had een goeie kop en een vlotte babbel en je kreeg de baan. Met een beetje pech hoorde je op de dag dat je daar begon “En, succes er mee” en met een beetje geluk werd je een beetje ingewerkt, meet heel veel geluk, werd er heel veel aandacht aan jouw inwerkperiode besteed.
    Maar heb jij daarna een paar jaar doorgeleerd in verkopen, in dit ‘de Klant helpen bij datgene wat deze wil kopen’?

Helaas ontmoet ik dagelijks mensen die zeggen verkoper te zijn, maar die er een schijthekel hebben aan oefenen.
Neuh, ik leer het zo wel”. En, dat zou zo maar een van de redenen kunnen zijn Waarom Klanten Een Hekel Hebben Aan Verkopers. Hoe tof zou het zijn als we met elkaar dat oordeel kunnen ombuigen.

Het huiswerk?

  • Neem een aantal gesprekken op. Het liefst als video.
    • Luister hoe je doorvraagt,
    • luister welke vragen je stelt,
    • waar je op inhaakt,
    • welke signalen je laat lopen (alvast voor het hoofdstuk over Koopsignalen, ook zo’n onderwerp wat steeds fout gaat) en
    • in hoeveel momenten van het gesprek jij of de klant aan het woord is.
  • Oefenen. En lachen als het fout gaat. Want er komt een moment waarop het je lukt en de Klant tegen je zegt: “Dank je wel voor dit leuke gesprek”.

Dan ben je er nog niet, maar het begin is er wel.

  • Malcolm Gladwell – Outliers, The Story of Success, Engelstalig – 9780141043029 – januari 2009

Deze content kan je niet selecteren.

X

Paswoord vergeten?

Word lid