H25c. Slimme vragen voor winkelverkopers
Mogen we er van uit gaan dat 95% van de mensen die een winkel binnenstappen graag eerst even rond kijkt?
Ja?
Hoe komt het dan dat ik in vrijwel iedere winkel in Nederland, die kan-ik-u-helpen-vraag hoor?
Ik vraag me dan ook af ‘Als je nou 10x dezelfde reactie hebt gekregen, hoe komt het dat je dan toch dezelfde vraag blijft herhalen?’
- Neem eens 1 of 2 gesprekken op en beluister deze eens terug. Als je die oefen-gesprekken met een collega doet, zet dan de telefoon op video-stand, zodat je zowel je houding als je taal kunt beoordelen.
- Turf eens hoe vaak jij gesloten vragen stelt, vooral op welk moment je een gesloten vraag stelt. En controleer ook direct hoe de klant daarop reageert.
- Als de Klant dan niet reageert zoals je wilt, probeer dan eens nieuwsgierig te worden, waardoor je sneller een open vraag stelt.