MSV-7B – H04. De basis voor deze cursus
Maak eens een lijstje van mogelijke redenen waarom jouw Klant ‘neen, toch maar niet.’ zegt.
Overleg met collega’s, of, als je durft, vraagt het de Klant.
Als je nou de afgelopen maand 10 offertes (of gesprekken als je geen offertes maakt) hebt uitgebracht. Hoeveel daarvan zijn order geworden?
En, als er een flink aantal daadwerkelijk order zijn geworden, kun jij dan beschrijven wat jij hebt gedaan waardoor de Klant voor jou heeft gekozen? Welke technieken heb je toegepast waardoor duidelijk werd dat ze met jou zaken moesten doen? Was het omdat je de goedkoopste bent? Dat hoop ik overigens niet.
Kortom, waarom hebben deze offertes of gesprekken wél geleid tot orders of waarom niet?
Weet je waarom die (ook) belangrijk is? Zodra je inzicht hebt in welke technieken bijdragen aan jouw succes, ga je die steeds vaker en steeds meer inzetten… wat weer leidt tot meer verkoopsucces.
Natascha van Duuren, Het (heimelijk) opnemen van gesprekken, 21 januari 2014, https://www.declercq.com/kennisblog/1881-het-heimelijk-opnemen-van-gesprekken/ (Augustus 2018 geraadpleegd)
De pdf met alle meet- en gesprekspunten wordt in week 6 beschikbaar gesteld, omdat je op dat moment het overzicht van alle onderdelen hebt doorgenomen.